torsdag 27. januar 2011

Om copycats og karma

De fleste som selger egendesignede og håndlagde produkter, har gjort seg opp en mening om emnet kopiering. Mange har kanskje selv erfart å snuble over en nettbutikk (på epla, etsy ect) der man kan scrolle nedover produktsiden, og finne ut at vedkommende har adoptert idébarnet og konseptet ditt, og gjort gode penger på det.

Noen velger å være overbærende og storsinnet i en slik situasjon. Det finnes de som ser det som en stor ære at et menneske et annet sted i landet eller verden har blitt så inspirert av dine produkter og kunstneriske uttrykk at de har tatt det til seg som sitt eget. Atter andre ser det på som et grovt regelbrudd – rett og slett tyveri av et konsept man kanskje har brukt lang tid på å utvikle og tilpasse et marked. De slår hardt ned på at andre driver butikk i stor stil med direkte etterligninger av ens egne produkter, og kjenner sinnet koke innvendig ved tanken på at personen tar credit av dine verk, og i tillegg får inntekt av det.

Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal mene, men når det kommer til håndlagde salgsvarer er jeg er i alle fall veldig bevisst at er et stort skille mellom inspirasjon og direkte etterligning - hva man lager til privat bruk er for meg en annen sak. Jeg mener det er helt i orden å la seg inspirere av idéer, løsninger, farger, snitt, fasonger osv, men da er man nødt til å tilføre noe helt nytt, eget og spennende til konseptet, slik at det blir et mer eller mindre tydelig skille mellom deg og inspirasjonskilden din. Man vil jo gjerne skape seg et navn på markedet, og da vil man vel ikke at navnet skal assosieres med en som halvhjertet har forsøkt å kopiere en populær selgers varer?

Jeg ser det vel egentlig som ganske freidig å gå på idénasking og direkte framstille en annens konsept som sitt eget, jeg skal innrømme det. Men jeg kan ikke hytte med neven når noen har valgt tilnærmet samme skapervei som en annen etablert selger. Man har jo ikke copyright på bruken av, tja, prestekrager, roser og crysanthemum til å pynte ørene med, eller bruk av gamle gardiner for å lage kjoler av. Her kan jeg jo bare se på min egen, lille nettbutikk - smågodt og cupcakes finnes det sikkert mange varianter av, laget av alle slags materialer. Muffins er tross alt en meget kjent bakevare for de aller fleste, på samme måte som prestekrager er en blomst veldig mange kjenner til. Jeg mener allikevel at slik det ferdige produktet ser ut, viser om man har skapt noe i sitt eget navn og ånd, eller om man bare har knabbet det fra sidemannen.

Hva mener du om emnet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar