fredag 28. januar 2011

Mummilove

Jeg er forelsket i alt av mummikopper-, tallerkner-, skåler og glass. Mummi ble ofte spilt i VHS-spilleren tidlig på nittitallet, og Snusmumrikken var min store helt gjennom hele barndommen. Det er derfor klart at jeg måtte begynne å samle på mummisaker til å ha på kjøkkenet, og jeg sitter i skrivende stund med en varm kopp kakao - med Hemulen på.

Hittil er ikke samlinga stor. Den finske merkevaren er relativt dyr - 200 kr. koppen blant annet - men noen kopper står allikevel å flotter seg i skapet over kjøkkenbenken. Den slunkne studentlommeboka setter som regel en stopper for at flere mummiting finner veien hjem til meg, men for noen uker siden oppdaget jeg noe genialt. 

A gi blod! Man kan kanskje spørre seg hva blodgivning har med mummitrollet å gjøre - sammenhengen er ikke akkurat åpenbar. Men saken er at man kan velge fritt mellom et utvalg mummikopper hver gang man har gitt blod, og ta med seg to stykker hjem. Hele opplegget minner sterkt om da jeg var mindre, og fikk belønning i form av en liten plastleke hver gang jeg hadde vært flink hos tannlegen. Barnslig eller ikke, jeg skal ærlig innrømme at jeg nesten føler den samme oppspiltheten nå. Jeg fikk i alle fall ekstra motivasjon til å gjøre den gode gjerningen det er å melde seg til å gi blod til de som trenger det, og jeg må si at mummikopper er en flott måte å si takk på, til de som oppsøker sykehuset for å gi et par ganger i året.

Ekte nostalgi:
Alle bildene er hentet herfra.

Har du noen mummikopper? I såfall; hvilke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar