fredag 19. august 2011

About books

Favorittbok i barndommen? Jeg har utrolig gode minner fra klassiske lettvektere som Emil i Lønneberget og Pippi Langstrømpe. Jeg husker også at jeg fikk min første «store» bok da jeg var ti – Mathilda – og den slo fort an hos meg.

Hva leser du nå? For øyeblikket sitter jeg naglet til de siste kapitlene i boka «A Feast for Crows» - fjerde bok i serien «A Song of Ice and Fire» av George R.R. Martin. Jeg veksler også mellom å lese andre bok i «Farseer»-trilogien av Robin Hobb - «Royal Assassin», og «Lies of Locke Lamora» - bok én i en fantasy-serie jeg aldri har hørt om før. Spennende!

Dårlig bokvane? Vi har jo de berømte «eselørene», og de kan det ofte bli mange av når boka er god. Jeg markerer gjerne morsomme replikker, fine ord og uttrykk (jeg er en skikkelig ord-freak), ord til ettertanke, og ekstra spennende sekvenser jeg kanskje vil lese om igjen senere. Selvfølgelig har jeg også tendensen til å ta med meg bøker i senga, og å sitte hypnotisert til klokka plutselig er altfor mye. «Bare én side til, så er det natta. Okei da, bare ett kapittel til, det er jo ikke såå mange sider..»

Hva har du for øyeblikket hjemlånt fra biblioteket? Vet du, jeg har ikke lånt en bok fra biblioteket siden jeg gikk på barneskolen. De bøkene som får bli med meg hjem kommer helst fra bokhandelen, og jeg liker best å kunne plassere dem i bokhylla til odel og eie!

Har du et lesebrett? Nope. Hadde vært gøy å prøve, men enn så lenge sverger jeg til blafrende sider i bibelfeite pocketbøker. Sjarm!

Foretrekker du å lese én bok om gangen eller flere på en gang? Før kunne jeg ikke lese mer enn én bok om gangen, men nå synes jeg det er fint å ha to eller tre bøker å veksle mellom. Gjerne én «hovedbok», og en annen bra bok som kan virke som avbrekk når den første blir litt for spennende! :-)

Verste boken du har lest i år? Jeg har egentlig vært veldig heldig med kjøpene hittil i år, sett bort ifra «Belgariad» av David Eddings, kanskje. Boka er ikke dårlig, men det fremgår tydelig at den er rettet til unge tenåringer. Hadde jeg vært tretten, hadde den muligens vært midt i blinken!

Beste boken du har lest i år? Jeg har blitt helt vilt forelsket i serien «A Song of Ice and Fire», og del II av bok 3 (murstein!) har vært en av de beste og mest tilfredsstillende leseropplevelsene på mange, mange år. Storfavoritt!

Hvor ofte leser du utenfor din komfortsone? Jeg styrer vanligvis unna bøker som ikke umiddelbart appellerer til meg der de står på utstilling i butikkhyllene. I og med at jeg helst kjøper i stedet for å låne, blir det til at jeg «safer» litt når jeg er på bokjakt, for å unngå bomkjøp. Det hender allikevel oftere og oftere at jeg kikker bak på bøker i andre sjangre enn de jeg vanligvis foretrekker, og mange av disse får bli med hjem. Det er på denne måten jeg oppdaget blant annet Paulo Coelho. Han skriver, tja, filosofisk drama, noe som strengt tatt ikke er helt «meg», men nå står samtlige av utgilvesene hans i bokhylla hjemme.

Hva er din komfortsone? Det har variert opp igjennom årene. Jeg har vært innom alt fra typisk overfladiske jentebøker fra forfattere som Marian Keyes, til krim av Jeffery Deaver. Nå er det fantasy som fenger.

Kan du lese på bussen? Da jeg var liten kunne jeg ikke engang lese ei tegneseriestipe, før bilsyken kom snikende. Dette har jeg heldigvis vokst av meg, og det gjør at jeg setter ekstra stor pris på å kunne dra opp en godbok fra veska, og lese meg gjennom bussturer uansett varighet. Good times!

Hva er ditt favorittsted å lese på? Jeg elsker å sitte på gulvet (!) å lese, og da helst på et gulv med varmekabler. Ellers er kjærestens seng spesielt fin å lese i, og om sommeren er det herlig å sitte med solhatt og solbriller i sofaen på verandaen.

Lager du eselører i bøkene dine?
'nuff said?

Skriver du noen gang i margen? Etter min mening hører skribling i margen kun skolebøker til. Jeg har i alle fall ikke hatt behov for å gjøre notater i skjønnlitterære verker, og andre underholdende bøker.

Hva er ditt favorittspråk å lese bøker på? Jeg har alltid lest bøker på norsk, men etter å ha blitt bitt av fantasybasillen, har jeg kjøpt mye bøker på nettet, og da kun på engelsk. Dette oppdaget jeg raskt at gjorde leseropplevelsen enda bedre - engelsk er et så utrolig mye mer fargerikt og nyansert språk!

Hva får deg til å elske en bok? Jeg kan beundre et vakkert cover, og ende opp med å fryde meg over å lese boka på grunnlag av det estetiske. Oftest skal det selvfølgelig mer til. Jeg faller blant annet for bøker der man får en omfattende, detaljrik og realistisk skildring av karakterer under konstant utvikling. Det er så gøy å følge karakterer som endrer seg og som preges av hendelser osv! Jeg liker også utbroderte beskrivelser av stemning, tanker og omgivelser, og språk med god, variert setningsoppbygning og flyt. At forfatteren har god språksans og nese for detaljer er viktig, med andre ord!

Favorittsjanger? Kjæresten har vært fantasy-nerd så lenge vi har vært sammen, og det tok flere år før jeg endelig ga sjangeren en ordentlig sjanse, etter utallige oppfordringer. Jeg ble selvfølgelig fullstendig hekta. Som en kontrast er jeg ellers veldig fan av bøkene til Chuck Palahniuk (forfatteren av den filmatiserte Fight Club blant annet) og hans groteske, morbide, perverse og bisarre univers. Her er en shortstory av nevnte forfatter. Les på eget ansvar!

Sjanger du sjeldent leser, men skulle ønske du gjorde oftere? Jeg skulle ønske jeg hadde flere bøker som tar for seg litt mer psykologiske og filosofiske temaer. Tankevekkende fiksjon om følelser og menneskesinn, som ikke kun er skrevet for underholdningens skyld. Noe ala Paulo Coelho. Noen tips?

Lånt av Ina bak bloggen Myldretid.

Har du noen bøker du er ekstra glad for å ha i bokhylla?

1 kommentar:

  1. Veldig koselig innlegg! Regnet øser ned utenfor vinduet her i jordbærbygda Lensvik og jeg fikk plutselig veldig lyst til å sette meg i godstolen med en kopp te og en god bok! :) Eller burde jeg kanskje finne meg et gulv med varmekabler? ;) Gleder meg til å følge bloggen din videre! God helg! :)

    SvarSlett