torsdag 24. februar 2011

Tea Party

Der noen blir avhengige av alkohol, har jeg blitt fullstendig hekta på te. Jeg har et utall smaker fordelt i fine poser og bokser, og jeg skal ærlig medgi at jeg antageligvis har rundet halvveis til hundre når det kommer til forskjellige sorter jeg har i hus (uten at jeg tør å telle). Hos meg finner du grønn te, svart te, rooibos-te, urte-te og krydder-te - jeg har til og med et par såkalte "blomstrende tekuler", som ser ut som små knopper som springer ut i full blomst når man heller over varmt vann.

Jeg tenkte jeg kunne presentere noen av mine favoritter i sortimentet, da utvalget mitt har vokst enormt det siste året. Det er klart jeg har funnet mine foretrukne smaker, og her er en av mange:


Peppermynte-te! Visst ser det ut som gressløk, eller bare tørket gress for den del, men jeg kan forsikre om at det lukter, og ikke minst smaker, noe helt annet enn plenen i hagen! Denne teen består kun av tørkede peppermynteblader, og gir en sterk og meget oppfriskende smak. Og nei, den kan ikke sammenlignes med tyggis, munnskyllevann eller tannkrem med mint-smak. Dette er ekte vare! Den gir heller assosiasjoner til den teen man får i arabiske land, der den blir servert på tradisjonelt vis i teglass. Det var også i et gammelt arabisk badehus (!) i Granada at jeg smakte peppermynte-te for første gang, og siden har jeg kjøpt den i løsvekt fra teklubben. En av mine absolutte storfavoritter!

Finn fram et stort krus, et tefilter, og vær for all del raus med teen. Den smaker ikke bare forfriskende, mynte skal også være godt mot magebesvær. La den trekke noen minutter i kokende vann, og voila! Tea time :-)

Har du noen tefavoritter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar